friends

Što je customer avatar i da li Vam je prijeko potreban?

Poistovjećivanje, pripadanje, pleme

Zašto određeni vizuali privlače određenu publiku? Što će publika prepoznati, sa čime se poistovjetiti, koje će boje, fotke i fontovi izazvati reakciju? Koji će osjećaj pobuditi?

Na prvi pogled ova pitanja mogu zvučati trivijalno, no odgovori na njih se nalaze u srži svakog kvalitetnog brenda, bili mi toga svjesni ili ne.

Kada se prijetite nekog brenda kojem ste odani, uz njih je najčešće vezana pozitivna emocija. Nije samo osjećaj pripadnosti, već i osjećaj da smo shvaćeni, da pripadamo, da će naše potrebe biti zadovoljene, sigurnost da ćemo dobiti kvalitetan proizvod ili uslugu. Kao što biramo prijatelje koji nas prihvaćaju i odražavaju naše istinske vrijednosti, uloga brenda je poput uloge prijatelja. Dobar brend će okupiti ljude čije moralne vrijednosti, etička uvjerenja, životni stil spadaju pod zajednički nazivnik, a gdje proizvod ili usluga koji taj brend prodaje podupire ili naglašava iste te vrijednosti, a vi se kao korisnik osjećate dobro.

Dakle, da se vratimo na početno pitanje; što je customer avatar i je li Vam potreban?

Povijesno gledano, čovječanstvo dijeli univerzalne teme o ljudskom životu i osobinama ličnosti, a te su univerzalne teme utjelovljene na podsvjesnoj razini. Jung ih je nazvano “arhetipovima”: bezvremenskim i nasljednim u ljudskoj psihi koja je zajednička cijelom čovječanstvu a koja se izražava kroz kulturu – neovisno o dobi, spolu, etičkoj ili vjerskoj pripadnosti ili jeziku.

Svakodnevnim rječnikom, radi se o tipu ljudi. Svaki tip ima svoje vrijednosti, značenja i osobine ličnosti.

 

Važno je razlikovati customer avatar od brand avatara.
Prvi predstavlja vašeg idealnog klijenta. Drugi predstavlja vaš brend. Oni ne trebaju biti jednaki, ali moraju govoriti zajedničkim jezikom. 

Najpoznatiji arhetipovi

  • Prijatelj/prosječni tip – lik iz mnoštva, važan mu je osjećaj pripadnosti i spoznaja da smo na nekoj razini svi isti
  • Stvaratelj – donositelj novih ideja, okrenut budućnosti
  • Junak – hrabar i odlučan, želi poboljšati svijet, pobijediti i pomoći drugima da premoste prepreke

Zašto? S prijateljem se lako poistovjetiti, junakom bismo voljeli biti, a stvaratelj ima rješenja za sve probleme.

Uzmimo konkretan primjer; recimo da prodajete autogume, što naizgled nema nikakve veze s navedenim arhetipovima. No, možda baš i nije tako. Ako u reklami prikažete obitelj koja se vozi autom kroz mećavu da bi stigla na kod djeda i bake na božićnu večeru, onda je vaš proizvod prikazan kroz arhetip junaka, jer je prevladao poteškoće i izveo vaše najmilije u sigurnost. Ovo je primjer direktnog arhetipa.

S ovom se scenom neće nužno poistovjetiti svatko, no to niti ne želite. Jer kada želite privući sve, na koncu ne privučete nikoga, jer se nitko ne može poistovjetiti s vašom porukom.

Recimo da ste iste te gume predstavili u reklami gdje vozač relija izvodi vratolomije, gdje gume odlično drže cestu. Bi li takva reklama privukla obiteljskog čovjeka kojem je sigurnost na prvome mjestu? Baš i ne. Ili možda ipak?

Sekundarni ili indirektni avatar

Kad mladi otac dvogodišnjih blizanki (idealni klijent) želi razgovarati sa brkatim bajkerom (vaš brend avatar) kojeg vidi ispred Harley Davidson dućana. Na prvu nemaju ništa zajedničko. Na drugu…na površinu izranja želja za malo slobodnog vremena i pripadanje buntovnijoj verziji sebe koju je potisnuo kada je postao brižan otac i suprug. Ako mu želite prodati motor, nećete mu se obraćati kao brižnom ocu (premda je on vaš glavni cusomer avatar), već neobuzdanom dečku u njemu (koji je njegov pozadinski ili sekundarni avatar, onaj koji govori o njegovim željama, stremljenjima, nadanjima…). Naravno da će razgvor sa iskusnim bajkerom koji je čitav život posvetio motorima probuditi neke uspavane želje.

Dublje razumijevanje arhetipova omogućit će vam lakđše slaanje kompleksnijih avatara. Jer, kako nitko od nas nije jednodimenzionalan, to ne bi trebali biti niti naši idealni klijenti. 

Stoga, pažljivim usklađivanjem onoga što prodajete sa vašim customer avatarom, moći ćete ciljanoj publici prenijeti poruku na vrlo jasan način, publika će se moći poistovjetiti s njime, a vi napredovati u poslovanju.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *