mala skola marketinga za pocetnike 8

osnove marketinga za poduzetnike 8. dio = izbjegnite stereotipe

Arhetip ne smije biti stereotip

Odnosno, jesu li žene lošiji vozači?

Pogledajmo dva primjera u svakodnevnoj situaciji: promet.

Primjer 1:
Na raskrižju, ženska vozačica lagano usporava kako bi se uključila u promet. Iza nje se nalazio muški vozač koji trubi i gestikulira, izražavajući frustraciju zbog njene oprezne vožnje. Nakon što se konačno uključila, muški vozač komentira: “Tipično žensko, ne zna voziti!”

Primjer 2:
Vozač se suočava s neočekivanom opasnošću na cesti, poput iznenadnog proklizavanja vozila ispred njega. Umjesto panike ili izbjegavanja odgovornosti, vozač se brzo odlučuje na akciju. Instinktivno reagira kako bi izbjegao sudar, možda usporavajući ili izbjegavajući prepreku, pokazujući hrabrost i spremnost na suočavanje s izazovima.

Koja je razlika između ova dva primjera? Prvi je tipičan stereotip😕 , dok je drugi arhetip 💪 junaka.
Koje je uopće značenje tih riječi?

➡ Stereotip = grč. stereo= ukočen, tvrd, čvrst + typos = lik. Ujednačen postupak, svakidašnjost, nepromjenjivost, neoriginalnost, banalnost, otrcanost, ukalupnjenost. Pretpostavka ili općenito uvjerenje koje se često pripisuje određenoj skupini ljudi ili stvarima, a može biti pojednostavljen ili često netočan.
👉 Karakteristike: Stereotipi su često negativni, ograničavajući i površni. Temeljeni na predrasudama, potiču nerazumijevanje i diskriminaciju.
👉 Primjeri: “svi studenti umjetnosti su kreativni” ili “žene nisu dobre u matematici”, “žene nisu dobri vozači”, “muškarci su bolji kuhari”.

➡Arhetip = grč. uzor, model. Iskonski podsvjesno-misaoni motiv zajednički svim ljudima. Univerzalni simbol, obrazac ili lik koji ima dublje značenje i prepoznaje se u različitim kulturama i kontekstima.
👉 Karakteristike: Arhetipovi su složeniji, dublji i univerzalniji od stereotipa. Oni su često pozitivni i inspirativni te imaju dublje psihološko značenje. Oni su temeljni model koji predstavlja određenu osobnost ili vrijednost.
👉 Primjeri: junak, mudrac, ljubavnik i buntovnik; predstavnici osnovnih ljudskih osobina i vrijednosti (protagonisti u filmu i književnosti).

Prvi primjer ilustrira situaciju u kojoj je pogreška u vožnji pripisana spolu vozača, što je stereotipno i nepravedno. Pogreške u vožnji mogu se dogoditi svim vozačima, bez obzira na spol, i trebaju se tretirati kao pojedinačni slučajevi, a ne kao rezultat općih predrasuda.

Na drugom primjeru, arhetip heroja odražava se kroz vozačevu brzu, hrabru i odlučnu reakciju na iznenadnu opasnost na cesti. Predstavlja unutarnju snagu i želju za zaštitom sebe i drugih u opasnim situacijama. Vozač se osjeća kao junak jer je uspio prevladati izazov i zaštititi sebe i druge.

Dalek je put od ukočenog lika do uzora.
Stereotipi žive na ponavljanju i diskriminaciji. Arhetip ne treba ponavljanje. On djeluje odmah I bezrezervno upravo zato što dotiće ono iskonsko u nama.

Koji je vaš “omiljeni stereotip” koji stalno susrećete?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *